Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne w styczniu :

 

Tydzień 1

Temat kompleksowy: Mijają dni, miesiące, lata

  • poznawanie zjawiska topnienia ciał stałych (śniegu, lodu) oraz krystalizacji
  • poznawanie zjawiska rozpuszczalności ciał stałych w wodzie, parowania i skraplania
  • poznawanie zjawiska rozszczepienia światła (tęcza)
  • poznawanie zjawisk akustycznych (echo) i magnetycznych
  • doskonalenie słuchu fonematycznego oraz analizy słuchowej (wyróżnianie głoski na początku, pośrodku i na końcu wyrazu)
  • różnicowanie samogłosek i spółgłosek
  • odróżnianie druku od pisma
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania
  • kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą;

Tydzień 2

Temat kompleksowy: Zima i zwierzęta

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce,
  • utrwalanie poznanych znaków matematycznych,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • reagowanie ruchem na dźwięki o różnej wysokości,
  • reagowanie na ustalone sygnały,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • utrwalanie wyglądu i nazw ptaków zimujących w Polsce,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur geometrycznych,
  • poznawanie zjawisk przyrody nieożywionej,
  • zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych
  • utrwalanie nazw zwierząt leśnych.

Tydzień 3

Temat kompleksowy: Projekt Bezpieczeństwo zimą

  • ustalanie zasad i miejsca bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie,
  • wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i rozsądku podczas zabaw zimowych,
  • zrozumienie przez dzieci konieczności wybierania bezpiecznych miejsc do zabawy,
  • zapoznanie z pracą ratownika medycznego, przybliżenie jego pracy i podstawowych form udzielania pierwszej pomocy,
  • odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań, tworzenie siatki pytań do pojęcia bezpieczeństwo zimą,
  • poszerzanie wiadomości na temat bezpieczeństwa zimą i zasad bezpiecznej zabawy zimą,
  • zapoznanie z zimowymi sportami,
  • dostosowanie ubioru do warunków pogodowych,
  • rozwijanie umiejętności dodawania,
  • odróżnianie bezpiecznych miejsc do zabaw zimowych od niebezpiecznych miejsc,
  • utrwalanie zasad bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym zimą,
  • uświadamianie dzieciom konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • utrwalanie zasad bezpiecznej zabawy warunkach zimowych,
  • rozwijanie umiejętności współpracy w zespole.

 

Tydzień 4

Temat kompleksowy: Babcia i dziadek

  • rozwijanie mowy,
  • wzbudzanie szacunku dla osób starszych,
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozpoznawanie i nazywanie masek i strojów balowych,
  • utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • umuzykalnianie dzieci,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania świata za pomocą komunikatów niewerbalnych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom,
  • rozwijanie mowy i pamięci,
  • docenianie wpływu dziadka na wychowanie wnuków,
  • aktywne uczestniczenie w proponowanych zabawach,
  • obserwowanie swoich możliwości na tle innych.