Projekt edukacyjny „Bohater tygodnia”

Projekt edukacyjny „Bohater tygodnia” będzie realizowany przez prawie cały rok szkolny. Autorką pomysłu jest Carmen Ibanez Sandin. Według niej każdemu dziecku z grupy należy poświęcić szczególną uwagę przez pełny tydzień, aby w ten sposób poczuło się w centrum uwagi. W ciągu tego tygodnia nasz bohater będzie najważniejszą osobistością w grupie, a za pośrednictwem zdjęć i osobistych przedmiotów (zabawek, książek…) każdego dnia opowie coś o sobie.

Ogólny cel
> Budowanie dobrej samooceny dzieci przez skupianie uwagi na ich umiejętnościach, sukcesach i mocnych stronach
> Podkreślanie ich wyjątkowości i niepowtarzalności – dziecko powinno zwrócić szczególną uwagę na wszystkich swoich kolegów i koleżanki oraz dostrzec różnorodność grupy.
Poszczególne cele
> Indywidualne traktowanie każdego dziecka: dzieci wyjaśniają swoje zwyczaje, swoją osobowość, styl życia, strukturę rodzinną, kulturę… i poznają swoich kolegów i koleżanki. Tym samym uczą się dostrzegać życie z perspektywy innych, co wzbogaca ich osobowość.
> Wzmacniane pozytywnej samooceny: pokazując wszystkim dzieciom z grupy, że są ważne, wysłuchamy z uwagą tego co je interesuje, poświęćmy im szczególną przestrzeń i czas, dzięki temu będą w centrum uwagi grupy.
> Sprzyjanie relacji dom-przedszkole: stworzenie rodzinom okazji do tego, aby bezpośrednio włączyły się w życie przedszkola, na czas trwania tygodnia bohatera zaplanujemy wizytę jednego lub kilku członków rodziny dziecka na zajęciach.
> Tworzenie postaw prospołecznych – ćwiczenie uczy że należy:
> Szanować ludzi i ich różnice, zwyczaje społeczne
> Dzielić się swoimi rzeczami i okazywać innym uczucia
> Być cierpliwym i zdobyć się na czekanie (kolejność wypowiedzi, wszyscy nie mogą być bohaterami w tym samym czasie)
> Sprzyjanie komunikacji ustnej: w ciągu tygodnia dochodzi do różnych rozmów, w trakcie których dziecko- bohater udziela wyjaśnień a jego koledzy i koleżanki zadają pytania.
> Motywowanie i zainteresowanie: poruszamy wątki tematyczne związane z autentycznym światem przeżyć wewnętrznych dzieci, obierając sobie za punkt wyjścia ich rzeczywistość i osobiste doświadczenia. Personalizacja jaka towarzyszy temu ćwiczeniu, sprawia że dzieci są wysoce zmotywowane , ponieważ wszystkie z niecierpliwością oczekują nadejścia tygodnia, w którym one będą bohaterami.

kącik bohatera                       Dyplom Bohatera

Kącik Bohatera                                   Dyplom Bohatera

książka Bohaterki                      SONY DSC

Książka Bohaterki                           Rodzina o Bohaterze

W roku kalendarzowym 2018/2019 program „Bohater tygodnia” jest realizowany w następujących grupach: III A, VI i VII  .