Statut
Przedszkola Miejskiego Nr 13 w Pruszkowie
Rozdział 1
Informacje o przedszkolu
§ 1.
1. Przedszkole Miejskie Nr 13 w Pruszkowie, zwane dalej „przedszkolem”, jest
publicznym przedszkolem wielooddziałowym.
2. Siedzibą przedszkola jest budynek wolnostojący w Pruszkowie przy ul. Antka 7
§ 2.
1. Organem prowadzącym przedszkola jest miasto Pruszków.
2. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem pełni Kurator Oświaty w Warszawie.
3. Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio
z budżetu miasta Pruszkowa, a uzyskane wpływy odprowadza na rachunek
bankowy miasta Pruszkowa.
§ 3.
1. Przedszkole prowadzi rachunek dochodów samorządowych na podstawie
Uchwały Nr
L/454/10 Rady Miejskiej w Pruszkowie z dnia 30 września 2010r.
2. Obsługę finansowo – księgową, organizacyjną i administracyjną przedszkola na
podstawie Uchwały Nr XXV.267.2016 Rady Miejskiej w Pruszkowie z dnia 1
grudnia
2016r. prowadzi Centrum Usług Wspólnych w Pruszkowie.
3. Zakres obsługi określa statut Centrum Usług Wspólnych w Pruszkowie stanowiący
załącznik do Uchwały Nr XXV.267.2016 Rady Miejskiej w Pruszkowie z dnia 1
grudnia 2016r.
4. Przedszkole używa pieczęci nagłówkowej z pełną nazwą i adresem siedziby o
treści:
Przedszkole Miejskie Nr 13
w Pruszkowie
05-804 Pruszków, ul. Antka 7,
REG. 013008170: NIP 534-14-58-642
5. Dopuszcza się stosowanie w korespondencji skróconych nazw przedszkola - PM 13
w Pruszkowie i PM 13.
6. Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalność w formie papierowej a w
zakresie odpłatności, żywienia i wyposażenia w formie elektronicznej i
przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 4.
1. Przedszkole zapewnia wyżywienie.
2. Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się:
1) śniadanie;
2) obiad;
3) podwieczorek
3. Kuchnia przedszkolna przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami
żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym.
4. Jadłospisy planowanych posiłków ustala specjalista d.s. żywienia w uzgodnieniu
z kucharzem, a zatwierdza dyrektor.
5. Informacja o aktualnym jadłospisie jest udostępniania rodzicom z co najmniej
dwu dniowym wyprzedzeniem za pośrednictwem tablicy ogłoszeń dla Rodziców
oraz strony internetowej przedszkola.
6. Przedszkole nie prowadzi diet. Na wniosek rodziców poparty zaleceniem lekarza
przedszkole eliminuje z żywienia uczulające dziecko produkty i w miarę
możliwości zastępuje je innymi.
7. Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę:
1) dla dzieci 6-letnich realizujących roczne obowiązkowe przygotowanie
przedszkolne,
2) dla dzieci 3 – 5 letnich w ramach realizacji podstawy programowej
wychowania przedszkolnego od godz. 8.00 do godz. 13.00 tj. 5 godzin
dziennie.
8. Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku
przez osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak: nagranie
potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia przedszkolnego, zajęcia
otwartego itp. Zgodę na nagrywanie, w tych sytuacjach, wydaje dyrektor.
§ 5.
1. Do przedszkola przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze Miasta
Pruszkowa.
2. W przypadku większej ilości kandydatów spełniających warunek, o którym mowa
w ust. 1, niż liczba wolnych miejsc przeprowadzane jest postępowanie
rekrutacyjne.
3. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza się co roku na kolejny rok szkolny na
wolne miejsca w przedszkolu.
4. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadzane jest na podstawie:
1) Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 59, z
późn. zm.),
2) aktualnej Uchwały Rady Miejskiej w Pruszkowie w sprawie określenia kryteriów
naboru do przedszkoli prowadzonych przez miasto Pruszków;
5. Rodzice dzieci przyjętych do przedszkola corocznie składają na kolejny rok
szkolny ,,deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego,, w tym
przedszkolu, w terminie 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania
rekrutacyjnego
6. W trakcie roku szkolnego o przyjęciu dziecka decyduje dyrektor przedszkola.
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
§ 6.
1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej
wychowania
przedszkolnego, w tym zadania profilaktyczno-wychowawcze.
2. Celem przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu
dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.
3. Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości
szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i
społecznego.
4. Zadaniem przedszkola jest w szczególności:
1) pełna realizacja programów wychowania przedszkolnego i dostosowanie
treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do możliwości
psychofizycznych dzieci;
2) promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym
zagrożeniom;
3) organizowanie w uzgodnieniu z rodzicami nauki religii;
4) umożliwianie dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych
oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywanie
i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej w
integracji ze środowiskiem szkolnym;
5) udzielanie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6) organizowanie kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością;
7) umożliwienie dzieciom rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
8) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w
przedszkolu.
§ 7.
1. W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków
do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku
lokalnym, przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega
na rozpoznawaniu i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości
psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na
funkcjonowanie w przedszkolu.
3. Nauczyciele i specjaliści, w toku bieżącej pracy rozpoznają indywidualne
potrzeby rozwojowe dzieci oraz inicjują działania diagnozujące i wspierające.
4. Nauczyciele prowadzą obserwację dzieci i oceniają ich umiejętności w sferze
emocjonalno-społecznej, poznawczej, ruchowej i samoobsługi.
5. Obserwacje psychologiczno-pedagogiczne dokumentowane są za pomocą
arkuszy obserwacji dziecka, kart pracy dziecka, testów gotowości szkolnej,
indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju dla dzieci bez
orzeczenia, a dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego za
pomocą indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, dzienników
zajęć prowadzonych przez specjalistów: psychologa, logopedy, pedagoga
specjalnego.
6. Dyrektor z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-
pedagogicznej oraz diagnozy sporządzonej na terenie przedszkola, w
uzgodnieniu z rodzicami, organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z
rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną, placówkami doskonalenia
zawodowego nauczycieli oraz innymi instytucjami i organizacjami
pozarządowymi.
8. Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-
pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.
9. Przedszkole organizuje i udziela rodzicom uczniów i nauczycielom pomocy
psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu
problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności
wychowawczych.
§ 8.
1. Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością
w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
2. Dzieciom objętym kształceniem specjalnym przedszkole zapewnia:
1) realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) dostosowanie przestrzeni przedszkolnej i stanowiska pracy do
indywidualnych potrzeb edukacyjnych;
3) zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby
rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne w tym zajęcia
rewalidacyjne.
3. Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki dzieci z niepełnosprawnością,
określają odrębne przepisy.
§ 9.
1. Przedszkole organizuje zajęcia religii.
2. Podstawą udziału dziecka w zajęciach z religii jest życzenie wyrażone przez
rodzica w formie pisemnego oświadczenia.
3. Życzenie udziału w zajęciach z religii raz wyrażone nie musi być ponawiane w
kolejnym roku szkolnym, ale może być odwołane w każdym czasie.
4. Zasady organizacji religii w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 10.
1. Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć
organizowanych przez nauczycieli i specjalistów a także swobodnych zabaw
dzieci;
2. Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:
1) możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich
stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
2) specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;
3) potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania
ich rozwoju;
4) organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;
5) organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na
świeżym powietrzu;
6) wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającą się sytuacji edukacyjnej
umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej.
3. Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję
doradczą i wspomagającą:
1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz
podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
2) informuje na bieżąco o rozwoju i postępach dziecka;
3) uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w
przedszkolu;
4) uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej.
Rozdział 3
Organy przedszkola
§ 11.
1. Organami przedszkola są:
1) dyrektor;
2) rada pedagogiczna;
3) rada rodziców.
§ 12.
1. Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola i reprezentuje
je na zewnątrz.
2. Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w
odrębnych przepisach dla:
1) kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu
administracyjnego, którym zarządza;
2) kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki
finansowej w tym organizowanie zamówień publicznych;
3) organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji
administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań
administracyjno-prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
4) dyrektora publicznego przedszkola prowadzonego przez miasto Pruszków;
5) przewodniczącego rady pedagogicznej;
6) organu nadzoru pedagogicznego dla przedszkola;
3. Szczegółowe kompetencje dyrektora określa ustawa oraz odrębne przepisy
dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 2.
4. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu
nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności
decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
2) przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz
innym pracownikom przedszkola;
3) występowania z wnioskiem, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w
sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych
pracowników przedszkola;
5. Dyrektor dąży do zapewnienia wysokiej jakości pracy przedszkola i realizacji
przypisanych jej zadań.
6. Dyrektor przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków.
Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
7. Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy przedszkola,
przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu.
8. Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą
pedagogiczną przedszkola i rodzicami;
9. W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go zastępca dyrektora.
§ 13.
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji
statutowych zadań przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzi dyrektor oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w przedszkolu.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola;
4. Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie „Regulaminu
Rady Pedagogicznej Przedszkola Miejskiego Nr 13 w Pruszkowie”, który określa:
1) organizację zebrań;
2) sposób powiadomienia członków rady o terminie i porządku zebrania;
3) sposób dokumentowania działań rady;
4) wykaz spraw, w których przeprowadza się głosowanie tajne;
5. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby
zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogiczne;
6. Osoby biorące udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej zobowiązane są do nie
ujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą
naruszać dobra osobowe dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych
pracowników placówki,
7. Do podstawowych zadań Rady Pedagogicznej należy:
1) planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej,
2) okresowa, roczna analiza, ocena stanu nauczania, wychowania i opieki oraz
organizacyjnych, materialnych warunków pracy przedszkola,
3) ustalanie organizacji wewnętrznego doskonalenia zawodowego nauczycieli,
4) planowanie i organizowanie współpracy z rodzicami i opiekunami
wychowanków,
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków,
8. Rada Pedagogiczna opracowuje i zatwierdza:
1) program rozwoju placówki,
2) roczny plan pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej przedszkola;
3) statut przedszkola;
4) innowacje i eksperymenty pedagogiczne;
5) plan doskonalenia zawodowego nauczycieli;
9. Rada Pedagogiczna opiniuje:
1) organizację pracy przedszkola w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć;
2) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród oraz innych
wyróżnień;
3) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
10. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
§ 14.
1. Rada Rodziców jest reprezentacją rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
2. Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie
może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
3. Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok
4. Radę Rodziców stanowią delegaci rad oddziałowych rodziców – po jednym z każdego
oddziału.
5. Rada oddziałowa rodziców składa się z trzech osób i jest wybierana przez zebrania
rodziców wychowanków danej grupy w głosowaniu tajnym.
6. Rada Rodziców wybiera ze swego składu:
1) przewodniczącego
2) zastępcę
3) sekretarza
7. W posiedzeniach Rady Rodziców może brać udział, z głosem doradczym dyrektor
przedszkola.
8. Do udziału w posiedzeniach Rady Rodziców mogą być zapraszane przez
przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby z głosem doradczym.
9. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady
wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin jej działalności.
10. Rada Rodziców uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia
jakości pracy placówki i zaspakajania potrzeb dzieci.
11. Rada Rodziców w szczególności:
1) może występować do dyrektora i Rady Pedagogicznej z wnioskami
i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola,
2) opiniuje pracę nauczyciela przy ubieganiu się o awans zawodowy,
3) może występować do Rady Pedagogicznej w sprawie podejmowania uchwał
o wprowadzeniu innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
4) może przedstawiać wnioski do planu finansowego przedszkola.
12. Przedstawiciel Rady Rodziców uczestniczy w konkursie na stanowisko dyrektora
przedszkola.
13. Uchwały Rady Rodziców zapadają zwykłą większością głosów w obecności
przynajmniej połowy uprawnionych. Jeżeli uchwała jest sprzeczna z prawem lub
interesem przedszkola, dyrektor zawiesza jej wykonanie i przedstawia sprawę do
decyzji organu prowadzącego.
14. Dokumentacja rady rodziców jest przechowywana w sekretariacie przedszkola.
§ 15.
1. Organy przedszkola działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.
2. Działalność organów przedszkola jest jawna, o ile przepisy odrębne nie stanowią
inaczej.
3. Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
§ 16.
1. W przypadku zaistnienia sporu między organami przedszkola, obowiązkiem tych
organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu w trybie negocjacji, w których
udział biorą wyłącznie członkowie tych organów.
2. Sprawy sporne między organami szkoły rozstrzyga dyrektor, o ile nie jest jedną ze
stron konfliktu.
3. W przypadku gdy dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest osoba
wskazana przez organ niezaangażowany w konflikt po zaakceptowaniu przez
strony konfliktu.
4. W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w trybie określonym w ust. 1 - 3, dyrektor
zawiadamia o zaistniałym sporze organ prowadzący przedszkole.
Rozdział 4
Organizacja pracy przedszkola
§ 17.
1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i
wypoczynku oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania.
2. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody
oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w
przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola;
2) zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i
psychicznym.
3. Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki
zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom
upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
4. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru
osoby dorosłej.
5. Dla dzieci w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia poza terenem
przedszkola.
6. Udział dzieci w zajęciach poza terenem przedszkola wymaga pisemnej zgody
rodziców.
§ 18.
1. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:
1) dzieci są przyprowadzane w godzinach od 6.30 - 8.15 i odbierane w godzinach
15.00 - 17.30 przez rodziców (prawnych opiekunów), bądź upoważnioną przez nich
na piśmie osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
2. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka
odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę,
3. Dziecko może przebywać w przedszkolu w godzinach określonych przez
rodziców we „wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola” lub
w „deklaracji o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego” ,
4. Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane w godzinach ustalonych
w arkuszu organizacyjnym na dany rok szkolny;
5. Dyżurujący w szatni pracownik przedszkola ma obowiązek osobiście sprawdzić, kto
odbiera dziecko z przedszkola.
6. Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej, jeżeli osoba
ta nie zapewnia dziecku bezpieczeństwa.
§ 19.
1. Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:
1) znajomości realizowanych programów i planów zajęć;
2) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania
i rozwoju;
3) pomocy w rozpoznawaniu przyczyn trudności rozwojowych dzieci, a także
rozpoznawania ich zainteresowań i uzdolnień;
4) zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z organizacją oddziału
przedszkolnego, wyposażenia sal pobytu, organizacją uroczystości, wycieczek
i dodatkowych zajęć;
5) wyrażania opinii na temat organizacji wyżywienia dzieci i wypoczynku;
2. Obowiązkiem rodziców jest:
1) przestrzeganie statutu Przedszkola Miejskiego Nr 13 w Pruszkowie,
2) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców przedszkola;
3) punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez
rodziców lub upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku
bezpieczeństwo;
4) terminowe uiszczanie uchwalonej przez Radę Miejską w Pruszkowie opłaty
za nauczanie, wychowanie i opiekę, wykraczające poza podstawę
programową wychowania przedszkolnego oraz ustalonych przez
przedszkole kosztów żywienia dziecka;
5) usprawiedliwianie nieobecności dziecka 6 – letniego;
6) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu;
7) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce
umożliwiające dziecku pełną aktywność na zajęciach;
8) informowanie dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach i
sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego
bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną i emocjonalną;
9) współdziałanie z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju
dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb,
3. Przedszkole określa formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość
organizowania stałych spotkań z rodzicami:
1) zebrania ogólne, co najmniej raz w roku;
2) zebrania oddziałowe, co najmniej dwa razy w roku;
3) konsultacje indywidualne, zgodnie z ustalonym harmonogramem na dany
miesiąc;
4) uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie
z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny;
5) zajęcia otwarte dla rodziców, co najmniej dwa razy w roku,
6) zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci;
7) kącik informacji dla rodziców;
8) wystawy prac plastycznych dzieci;
§ 20.
1. Przedszkole funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach określonych w
arkuszu organizacyjnym na dany rok szkolny ;
2. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych
przez organ prowadzący na podstawie odrębnych przepisów,
3. Dyrektor przekazuje rodzicom informację o przerwie w pracy przedszkola,
w terminie do 31 marca roku szkolnego, którego przerwa dotyczy.
4. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez
dyrektora z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania,
wychowania i opieki oraz oczekiwań rodziców,
5. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział przedszkolny
złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku.
6. Oddziałem przedszkolnym opiekuje się nauczyciel wychowawca.
7. W okresach niskiej frekwencji dzieci, dyrektor przedszkola może zlecić łączenie
oddziałów.
8. Liczba dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 25.
§ 21.
1. Usługi świadczone przez przedszkole dla dzieci 3 – 5 letnich wykraczające poza
podstawę programową wychowania przedszkolnego podlegają opłacie określonej
w aktualnie obowiązującej uchwale Rady Miejskiej w Pruszkowie.
2. Usługi wymienione w ust. 1 obejmują:
1) Realizowanie zajęć opiekuńczo-wychowawczych w zakresie:
a) rozwijania uzdolnień,
b) kształtowania twórczych postaw,
c) adaptacji dzieci w środowisku przedszkolnym,
d) wspierania indywidualnych zainteresowań,
2) organizowanie zajęć sportowych i imprez okolicznościowych;
3) prowadzenie zajęć relaksacyjno-wyciszających;
3. Opłata, za świadczenie usług, o których mowa w ust. 2, za jedną godzinę
wychowania i opieki w przedszkolu, poza czasem realizowania podstawy
programowej wychowania przedszkolnego wynosi 1,00 zł.
4. Opłata, o której mowa w ust. 2 obejmuje koszty pobytu dziecka w przedszkolu
w godzinach porannych tj. od godz. 6.30 do 8.00 oraz po godzinie 13.00 i nie
obejmuje kosztów żywienia i kosztów zajęć dodatkowych, organizowanych przez
przedszkole na zlecenie rodziców/opiekunów.
5. Opłata naliczana jest za czas pobytu zarejestrowany w elektronicznym systemie
ewidencji pobytu dziecka w przedszkolu. Dzienny czas pobytu dziecka poza
godzinami realizacji podstawy programowej liczony jest minutowo. Miesięczny
czas pobytu stanowi sumę minut ze wszystkich dni pobytu dziecka w przedszkolu
w danym miesiącu.
6. Rodzice/prawni opiekunowie są zobowiązani do rejestrowania godziny wejścia i
wyjścia dziecka w elektronicznym systemie ewidencji. Brak zarejestrowania
wejścia/wyjścia dziecka wiąże się z naliczeniem opłaty za dany dzień według
maksymalnej liczby godzin pracy przedszkola, z odliczeniem 5 godzin na realizację
podstawy programowej.
7. Wysokość miesięcznej opłaty określonej w ust. 2 jest zaokrąglana do 1,00 zł.
8. Opłata, o której mowa w ust. 2 pobierana jest z dołu do 8 dnia następnego
miesiąca.
9. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 2 podlega waloryzacji na zasadach
określonych w Ustawie z dnia 13 czerwca 2013r. o zmianie ustawy o systemie
oświaty (Dz. U. z 2013r. poz. 827).
10. Nauczyciel odnotowuje w dzienniku zajęć obecność dziecka w danym dniu.
§ 22.
1. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników.
2. Koszty wyżywienia dziecka w całości pokrywane są przez rodziców bądź opiekunów.
3. Pracownicy kuchni pokrywają koszty produktów zużytych do przygotowania
posiłków, pozostali pracownicy oprócz kosztów produktów pokrywają koszty
przygotowania posiłków w wysokości ustalonej przez Radę Miasta Pruszkowa.
4. Za jeden posiłek (obiad) pobiera się opłatę w wysokości 50% dziennej stawki
żywieniowej, za dwa posiłki ( śniadanie i obiad ), 80% stawki dziennej.
5. W przypadku nieobecności korzystającego z żywienia dziecka lub pracownika kuchni
przedszkole zwraca dzienną stawkę żywieniową a w przypadku pozostałych
pracowników także koszty przygotowania posiłków.
6. Opłata, o której mowa w ust. 1 pobierana jest z góry do 8-go dnia każdego miesiąca.
7. Zwrot opłaty, o której mowa w ust. 1 dokonywany jest z dołu, poprzez odliczenie
go od opłaty za następny miesiąc.
8. Zwroty opłaty, o której mowa w ust. 1 za dzieci odchodzące z przedszkola
dokonywane są w terminie 6–ciu miesięcy od dnia rezygnacji bądź ukończenia
przedszkola. Po upływie tego terminu w/w należności są przeksięgowywane na
dochody przedszkola.
§ 22a.
1. Zajęcia w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub
placówce zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
1) zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją
i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z
uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
4) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów
innego niż określone w pkt 1 – 3.
§ 22b.
1. Zajęcia oraz organizacja pracy przedszkola w wyjątkowych sytuacjach, mogą być
organizowane i prowadzone w trybie hybrydowym lub zdalnym z wykorzystaniem
metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając indywidualne potrzeby i
możliwości psychofizyczne dzieci, a także konieczność zapewnienia dzieciom i
rodzicom indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz
właściwego przebiegu procesu kształcenia, zgodnie z obowiązującymi
rozporządzeniami ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, w tym
rozporządzeniem w sprawie szczegółowych warunków organizowania i
prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w
przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce.
Obowiązują wówczas procedury zawarte w odrębnym dokumencie.
2. Szczegółowa organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość:
1) w tym technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli
do realizacji tych zajęć:
a) sprawdzone materiały edukacyjne i strony internetowe,
b) e-booki, linki do słuchowisk, zabawy on-line,
c) zdjęcia, filmiki, materiały, zadania propozycje pracy wysyłane codziennie przez
nauczycieli,
d) materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii;
2) sposób przekazywania dzieciom i ich rodzicom materiałów niezbędnych do realizacji
tych zajęć:
a) drogą telefoniczną poprzez rozmowy lub sms,
b) drogą mailową (adres służbowy) lub na zamkniętej grupie Facebooka
lub innych komunikatorów założonych na potrzeby edukacji zdalnej,
c) poprzez aplikacje umożliwiające przeprowadzenie videokonferencji np.
Teams
d) poprzez stronę internetową przedszkola,
e) dostępność nauczycieli i specjalistów w godzinach pracy przedszkola
zgodnie z harmonogramem opublikowanym na stronie internetowej
przedszkola,
f) materiały do pracy dla dzieci są zamieszczane kompleksowo na początku
tygodnia, zgodnie z obowiązującym planem pracy i codziennie
uzupełniane o propozycje dodatkowe,
g) blog internetowy;
3) warunki bezpiecznego uczestnictwa dzieci w tych zajęciach w odniesieniu do
ustalonych w danym przedszkolu, danej innej formie wychowania przedszkolnego
technologii informacyjno-komunikacyjnych, mając na uwadze łączenie
przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia:
a) nauczyciele zobowiązani są do planowania zajęć ze szczególnym uwzględnieniem:
- równomiernego obciążenia dzieci w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowania zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizycznych dzieci podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego
w ciągu dnia,
b) łączenia przemiennie kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
c) konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego z czasu spędzanego przed
ekranem komputera,
d) nauczyciele prowadzą zajęcia synchroniczne i asynchroniczne.
3. Sposób potwierdzania uczestnictwa dzieci w zajęciach realizowanych z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając
konieczność poszanowania sfery prywatności dziecka oraz warunki techniczne i
oprogramowanie sprzętu służącego do nauki:
1) nauczyciel sprawdza obecność dzieci na zajęciach online;
2) rodzice umieszczają wiadomościach e-mail zdjęcia prac i zabaw prowadzonych z
dziećmi;
3) rodzice kontaktują się z nauczycielami poprzez komentarze, pytania, uwagi
zamieszczane w postach oraz telefonicznie;
4) szczegółowe zasady określone są w zarządzeniu dyrektora przedszkola;
5) nauczyciele zobowiązani są do bezwzględnego przestrzegania zasad bezpiecznego
uczestnictwa w zdalnych zajęciach, ujętych w „Regulaminie Ochrony Danych Przy
Edukacji Zdalnej”, który jest odrębnym dokumentem.
Rozdział 5
Nauczyciele i pracownicy przedszkola
§ 23.
1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
2. Nauczycieli zatrudnia się na stanowiskach pracy:
1) nauczyciel wychowania przedszkolnego;
2) nauczyciel psycholog;
3) nauczyciel pedagog specjalny;
4) nauczyciel logopeda;
3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą zgodnie
obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy,
szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
4. Do zakresu zadań nauczyciela przedszkola należy:
1) rzetelne realizowanie zadania związanego z powierzonym mu stanowiskiem oraz
podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą,
w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć
organizowanych przez placówkę
2) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno- wychowawczej zgodnie z
obowiązującym programem,
3) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
4) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie
I zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych
obserwacji,
5) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
6) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomocą psychologiczno -
pedagogiczną, zdrowotną i inną,
8) współdziałanie z rodzicami / prawnymi opiekunami/ w sprawach wychowania
i nauczania dzieci,
9) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
10) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał.
5. Zakres zadań psychologa i logopedy w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 23a.
Do zdań pedagoga specjalnego w przedszkolu należy w szczególności:
1) podejmowanie działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa
dziecka w życiu przedszkola;
2) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron,
predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń
edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń
utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu placówki,
3) rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,
4) w przypadku dzieci objętych kształceniem specjalnym, współpracę z zespołem
nauczycieli i specjalistów, prowadzących zajęcia z uczniem w zakresie
zapewnienia im odpowiedniej do potrzeb pomocy psychologiczno-
pedagogicznej,
5) określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków
dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-
komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
6) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w rozwiązywaniu
problemów, o których mowa w pkt 1- 5;
7) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom dzieci i
nauczycielom;
8) współpracę z instytucjami i podmiotami odpowiedzialnymi za wspieranie dziecka i
jego rodziny;
9) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji doskonalenia zawodowego
mającego na celu podnoszenie jakości edukacji włączającej.
§ 24.
1. W przedszkolu zatrudnia się pracownika administracyjnego pełniącego funkcję
specjalisty d.s. ekonomicznych i żywienia, podległego bezpośrednio dyrektorowi.
2. Do podstawowych obowiązków w/w specjalisty należy:
1) organizowanie i nadzorowanie pracy personelu obsługowego,
2) prowadzenie dokumentacji finansowej i żywieniowej przedszkola zgodnie z
obowiązującymi przepisami,
3) zaopatrywanie przedszkola w żywność i sprzęt zgodnie z przepisami ustawy o
zamówieniach publicznych,
4) załatwianie spraw związanych z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń,
ogrodu i sprzętu przedszkola ( remonty, przeglądy, konserwacja itp. ),
5) nadzorowanie utrzymania pomieszczeń w należytym stanie sanitarno –
higienicznym,
6) wykonywanie czynności związanych z:
a) obiegiem pieniędzy,
b) gospodarką materiałowo – magazynową,
c) działalnością organizacyjno – gospodarczą,
d) żywieniem dzieci i personelu,
§ 25.
1. W przedszkolu zatrudnia się pracowników obsługowych. Ich podstawowym zadaniem
jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola, utrzymanie obiektu i jego
otoczenia w ładzie i czystości a przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa
dzieciom.
2. Do podstawowych obowiązków pomocy nauczyciela należy:
1) pełnienie zadań opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci,
2) utrzymanie w czystości pomieszczeń przedszkola,
3) pomoc nauczycielowi w organizacji zajęć i uroczystości przedszkolnych oraz w
przygotowaniu dekoracji,
4) zapewnienie warunków do bezpiecznej zabawy i czuwanie nad bezpieczeństwem
dzieci w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie spacerów i wycieczek,
3. Do obowiązków woźnej oddziałowej należy:
1) utrzymywanie we wzorowej czystości przydzielonych do sprzątania pomieszczeń,
2) prawidłowa organizacja posiłków dla dzieci, zgodna z zasadami higieny,
3) pełnienie zadań obsługowych i opiekuńczych w stosunku do dzieci,
4) właściwe korzystanie ze sprzętu (zgodne z instrukcjami obsługi i zasadami BHP) i
ponoszenie odpowiedzialności za powierzone minie placówki,
4. Do obowiązków kucharza i pomocy kucharza należy:
1) sporządzanie posiłków zgodnie z normami żywieniowymi dla dzieci 3-6 letnich,
określonych odrębnymi przepisami,
2) przestrzeganie rygorów sanitarnych podczas obróbki produktów spożywczych
wykorzystywanych do przygotowania posiłków,
3) właściwe porcjowanie i estetyczne podawanie posiłków,
4) utrzymanie we wzorowej czystości pomieszczeń bloku żywieniowego i
pomieszczeń magazynowych oraz sprzętu i naczyń kuchennych,
5) przygotowywanie i przechowywanie próbek żywieniowych, zgodnie z
wymaganiami SANEPID-u,
6) właściwe, zgodne z instrukcjami i zasadami BHP korzystanie ze sprzętu AGD i
ponoszenie odpowiedzialności w tym zakresie.
5. Do obowiązków pracownika zatrudnionego na stanowiskach starszego woźnego i
konserwatora należy:
1) dbanie o budynek przedszkola i przyległy teren wraz ze sprzętem, zabezpieczenie
przed kradzieżą i innymi nieprzewidzianymi wypadkami,
2) pomoc przy zakupie i dostarczaniu do placówki artykułów żywnościowych i
innych wg bieżących potrzeb,
3) dbanie o sprawne funkcjonowanie instalacji c.o. oraz wodno – kanalizacyjnej,
dokonywanie bieżących napraw sprzętu i urządzeń,
4) wykonywanie prac porządkowo – gospodarczych w piwnicach budynku i na
terenie ogrodu przedszkolnego,
6. Do obowiązków dozorcy nocnego należy:
1) nadzór nad mieniem placówki – zarówno budynku jak i terenu,
2) utrzymanie czystości wokół budynku,
3) pielęgnowanie roślin na terenie ogrodu,
§ 26.
1. Szczegółowe zakresy obowiązków dla nauczycieli pracowników administracyjno
– obsługowych ustala dyrektor przedszkola.
2. Wszyscy pracownicy wykonują zadania wynikające z art. 100 i art. 211 Kodeksu
pracy.
Rozdział 6
Prawa i obowiązki dzieci
§ 27.
Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej dzieciom
bezpieczeństwo i ochronę przed zjawiskami przemocy;
2) organizacji zajęć z uwzględnieniem zasad higieny pracy i ochrony zdrowia;
3) życzliwego i podmiotowego traktowania;
4) przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze;
5) sprawiedliwej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;
6) pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych.
§ 28.
Dziecko w przedszkolu ma obowiązek przestrzegania umów społecznych
obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
1) uczestniczenia w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;
2) respektowania poleceń nauczyciela;
3) kulturalnego odnoszenia się do rówieśników i osób dorosłych;
4) dbania o czystość i higienę osobistą;
5) dbania o ład i porządek w sali zajęć, szatni i łazience;
§ 29.
1. Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko 3 – 5 letnie z listy
wychowanków przedszkola w przypadkach:
1) nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej co najmniej 30 dni i
nieskutecznych prób wyjaśnienia powodów tej nieobecności;
2) stwierdzenia, że dziecko zostało przyjęte do przedszkola na podstawie
fałszywego oświadczenia rodziców lub poświadczenia przez rodziców
nieprawdziwych danych we wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola,
3) zalegania z odpłatnością za przedszkole dłużej niż dwa miesiące,
2. Rodzice mogą zrezygnować z miejsca w przedszkolu z końcem miesiąca po
uprzednim złożeniu pisemnego oświadczenia z 14-to dniowym wyprzedzeniem.
Rozdział 7
Postanowienia końcowe
§ 31.
Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące
i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
§ 32.
Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek
organów przedszkola.
§ 33.
Tekst statutu jest publikowany na stronie internetowej przedszkola.