Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze – październik

Tydzień 1 – Krąg tematyczny: Jesień w sadzie

  • podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie,
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
  • porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie,
  • rozpoznawanie drzew owocowych po owocach, wyjaśnienie słowa sad,
  • poznawanie wybranych owoców egzotycznych.
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych,
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10,
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.

Tydzień 2 – Krąg tematyczny: Jesień na działce

  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
  • poznawanie typowych gatunków warzyw uprawianych na polu i w ogrodzie;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10,
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki.

Tydzień 3 – Krąg tematyczny: O sobie samym

  • nabywanie świadomości własnego ciała (tzn. poprawnego nazywania części ciała, rozumienia ich funkcji, znajomości stron ciała),
  • określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach,
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
  • nazywanie figur geometrycznych,
  • wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru),
  • tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń, np.: wiosna – ptaki – bocian– żaba – jezioro…
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10.

Tydzień 4 – Krąg tematyczny: Nasze zmysły

  • dostrzeganie i akceptowanie szczególnych, wyjątkowych zdolności i potrzeb innych ludzi,
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
  • dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku,
  • wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka,
  • poznanie wybranych roślin zielnych, np.: wrotyczu, rumianku, mniszka lekarskiego, i ich znaczenia dla ludzi (herbaty, syropy, preparaty kosmetyczne),
  • porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy– głośny.