Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne – listopad

Tydzień I

Temat kompleksowy: Przygotowujemy się do obchodów Narodowego Święta Odzyskania Niepodległości – 11 Listopada

  • rozbudzanie zainteresowania dzieci dziejami Polski i Polaków
  • kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, dumy z bycia Polką/Polakiem
  • poznanie wydarzeni historycznego dotyczącego dziejów odzyskanie przez Polskę niepodległości
  • poznanie ważnej postaci historycznej – Józefa Piłsudskiego
  • wyjaśnienie pojęcia: ojczyzna, wolność, niepodległość
  • utrwalanie znajomości symboli narodowych: hymn, godło, flaga
  • śpiewanie hymnu państwowego i zachowanie odpowiedniej postawie przy jego śpiewaniu
  • wykonanie z papieru polskiej flagi
  • poznanie życia i twórczości słynnego patrioty, kompozytora – Fryderyka Chopina

Tydzień II

Temat kompleksowy: Jesienne nastroje

  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy
  • wspólne celebrowanie Narodowego Święta Odzyskania Niepodległości w przedszkolu
  • obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np. rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiani światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych,
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych,
  • przebywanie na świeżym powietrzu.

Tydzień III

Temat kompleksowy: Moje domowe zwierzątko

  • porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych),
  • nazywanie części ciała,
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.
  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw,
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań,
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
  • rozpoznawanie litery d, D drukowanej, małej i wielkiej.

Tydzień IV

Temat kompleksowy: Dbamy o zdrowie

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
  • nazywanie części ciała,
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • uświadomienie konieczności dbania o własne zdrowie,
  • dostrzeganie roli lekarza w dbaniu o zdrowie ludzi,
  • systematyczne kontrolowanie uzębienia, przezwyciężanie obaw przed wizytą u stomatologa,
  • przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem,
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu
  • uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego.