Szanowni Państwo
Informujemy, że w MOPS w Pruszkowie prowadzone są dyżury konsultantów do spraw pomocy w rodzinie (alkoholizm, przemoc, trudności wychowawcze itp.). Konsultanci przyjmują przy ul. Jasnej 3, po zapisie telefonicznym. Terminy i numery telefonów znajdują się w załączonym pliku. Powołano także edukatora dla rodziny, którego zadania znajdują się w załączniku.
PUNKT INFORMACYJNO-KONSULTACYJNY
Centrum Aktywności Lokalnej ul. Jasna 3, Pruszków
EDUKATOR DLA RODZINY
obowiązki:
- prowadzenie pomocy dla osób doświadczających przemocy, w tym z dysfunkcją o podłożu uzależnień poprzez:
- podniesienie kompetencji wychowawczych
- ograniczenie używania środków psychoaktywnych oraz innych zachowań problemowych w okresie dojrzewania
- rozwijanie umiejętności interpersonalnych i prospołecznych u dzieci i młodzieży
- ukierunkowanie dzieci i młodzieży na przyszłość by przyjęły postawę prozdrowotną
- wzmacnianie więzi w rodzinie
- współpraca z interdyscyplinarnym zespołem działającym na rzecz osób doświadczających przemocy
- współpraca z poszczególnymi pracownikami MOPS, placówkami lecznictwa odwykowego oraz właściwymi instytucjami, służbami i organizacjami w celu udzielenie kompleksowej pomocy rodzinie w której dochodzi do przemocy oraz rodzin, w których występują uzależnienia
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszym przedszkolu
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i w środowisku społecznym.
Pomocą psychologiczno–pedagogiczną objęte mogą być dzieci m.in.:
- z niepełnosprawnością,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z chorobą przewlekłą,
- doświadczający niepowodzeń edukacyjnych,
- będące w sytuacji kryzysowej, traumatycznej,
- z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych,
- z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Korzystanie z pomocy psychologiczno–pedagogicznej jest:
- dobrowolne,
- bezpłatne,
- organizowane na wniosek dyrektora szkoły, wychowawcy grupy przedszkolnej, specjalisty czy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym przedszkolu:
- Pedagog specjalny – Katarzyna Stań
- Psycholog – Katarzyna Skowron
- Logopeda – Anna Strzałkowska
- Terapeuta SI – Katarzyna Krajewska terapeuta NZOZ Medica-med. Pruszków
Dzieci mogą zostać objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną poprzez udział w zajęciach korekcyjno–kompensacyjnych, logopedycznych, z psychologiem lub terapeutą integracji sensorycznej poprzez:
- zalecenie z publicznej poradni psychologiczno–pedagogicznej (orzeczenie o kształceniu specjalnym, opinia czy opinia SI) – te dzieci będą zakwalifikowane w pierwszej kolejności,
- uczniowie zakwalifikowani w toku badań przesiewowych przez nauczycieli specjalistów,
- na wniosek wychowawcy grupy.
Pomocą psychologiczno-pedagogiczną są obejmowane nie tylko dzieci posiadające orzeczenie lub opinię, mogą być nią objęte wszystkie dzieci, które tej pomocy potrzebują, np. będące w trudnej sytuacji, z trudnościami adaptacyjnymi itp.
Formy pomocy psychologiczno–pedagogicznej w naszym przedszkolu
Dla rodziców:
- rozmowy
- porady
- konsultacje
Dla przedszkolaków:
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
- zajęcia logopedyczne
- zajęcia z psychologiem
- zajęcia z terapeutą integracji sensorycznej
- działania profilaktyczne
Dyżury specjalistów w naszej placówce są ustalone wg. podanego harmonogramu:
- Psycholog - czwartek godz. 13.00 - 14.00, poniedziałki od 17.30
- Pedagog specjalny - wtorek godz. 16.00 - 17.00
- Logopeda – czwartek 10.30-11.30
Spotkania prosimy umawiać przez pocztę elektroniczną - kontaktując się z odpowiednim specjalistą lub telefonicznie (poprzez sekretariat)
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - LogopedaTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – Pedagog specjalnyTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - Psycholog
Obieg dokumentacji – orzeczenie o kształceniu specjalnym/opinie/ inne dokumenty, np. opinia logopedy, psychologa, rehabilitanta, ocena/diagnoza SI
- Rejonowa poradnia psychologiczno-pedagogiczna to Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Pruszkowie ul. Juliana Gomulińskiego 2
- Rodzice, którzy otrzymają orzeczenie o kształceniu specjalnym lub opinie z poradni psychologiczno - pedagogicznej lub inne dokumenty wydawane przez specjalistów z placówek niepublicznych, np. opinie logopedyczne, diagnoza/ocena SI, opinie od psychologa lub innego specjalistę dostarczają je do sekretariatu przedszkola.
- Otrzymane dokumenty od rodziców, są niezwłocznie przekazywane przez sekretariat przedszkola wychowawcom grup oraz specjalistom zatrudnionym w placówce celem organizacji właściwej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- W/w dokumenty są umieszczane w indywidualnej teczce dziecka.
- Rodzic dziecka, które zostało zakwalifikowane do objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną zostaje poinformowany na piśmie o zaplanowanych formach pomocy, jej okresie udzielenia oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
- Po wyrażeniu zgody przez rodzica/ prawnego opiekuna dziecko zostaje objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- W celu otrzymania opinii o dziecku od nauczycieli lub specjalistów rodzice występują o jej wydanie do konkretnego nauczyciela lub specjalisty
- Opinia zostaje przygotowana w dwóch egzemplarzach z podpisem osoby/osób sporządzającej dokument.
- Kopię wydanej informacji przechowuje się w dokumentacji przedszkola.
W celu zakwalifikowania dziecka na terapię Integracji Sensorycznej należy dostarczyć:
- Warunki uczestnictwa
- Karta zgłoszenia na terapię SI
- zalecenia z publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej będą realizowane w pierwszej kolejności.